Hur DigiBike fungerar

Hyra cykel

Ladda ner DigiBike-appen från Apples App Store eller Google Play och registrera ett konto, det tar inte mer än några minuter.

Du kommer sedan att se alla tillgängliga cyklar i din närhet på appens karta. Klicka på den närmsta cykeln och du får en vägvisning hur du tar dig dit enklast.

Väl framme vid cykeln du vill hyra så trycker du på ”Lås upp cykel” i appen och skannar QR-koden på cykelns lås så låses cykeln omedelbart upp. Du är nu redo att åka iväg!

Första timmen är gratis!

När du har cyklat färdigt, parkera cykeln på ett ordentligt sätt så att den inte står i vägen för eller hindrar fotgängar- och fordonstrafik. Vi ser helst att cykeln parkeras i ett cykelställ.

Lås cykeln manuellt genom att skjuta spaken på ramlåset nedåt tills låset går runt bakhjulet. Du kommer att höra ett pipande ljud ifrån låset när det är korrekt låst.

Tryck sedan på knappen ”Avsluta resa” i appen för att slutföra ordern och registrera cykeln som återlämnad. När resan är avslutad kommer betalningen att dras ifrån din app-plånbok.

Teckna medlemskap

1.) Klicka på menyn i övre vänstra hörnet.

2.) Klicka på Mitt medlemskap.

3.) Klicka på Förnya medlemskap och välj nivå på medlemskapet.

Använda kupongkod

1.) Klicka på menyn i övre vänstra hörnet.

2.) Klicka på Betalningsmetoder.

3.) Klicka på Lägg till en gruppkod.

4.) Fyll i din kod från kupongen och klicka på Skicka

5.) Nu är din kupongkod registrerad.

PitStop

PitStop är en funktion som gör att du kan låsa och låsa upp eller byta till en annan DigiBike när som helst under din resa och du betalar fortfarande bara 15kr för hela timmen*. Det betyder att du kan stanna vid en butik, ta en fika eller besöka en vän utan att behöva betala ytterligare när du låser upp en DigiBike för din hemresa.

*Tidsräkningen för dina 60 minuter påbörjas när du låser upp cykeln första gången, och fortsätter att räkna oavbrutet under tiden du använder PitStop. Under dessa 60 minuter kan du göra ett stop.

Parkeringszoner

Cyklarna måste parkeras inom dessa områden markerade på kartorna nedan. Klicka för att få en större bild

Teknik

DigiBike’s cyklar är utvecklade och tillverkade för att klara de hårdaste europeiska säkerhetsstandarderna.

Vårt säkra betalningssystem hanterar alla större kreditkort och alla transaktioner krypteras med SSL-teknik enligt branchstandard.

Säkerhet

Vi rekommenderar att du alltid bär hjälm när du använder våra cyklar

Vanliga frågor

Cykeln låstes inte upp, vad kan jag göra?

Kolla så att hjulets ekrar inte ligger och pressar mot låsstången. Vi har märkt att låsen inte orkar öppna sig ibland om hjulet pressar emot.
Testa att rulla cykeln lite framåt eller bakåt så låset kan röra sig fritt och testa igen.

Jag har kontrollerat att låset kan röra sig fritt men cykeln låser fortfarande inte upp sig, vad kan jag göra?

Testa att slå av och sedan på Bluetooth på din telefon. Detta görs vanligast under telefonens inställningar. Om detta inte hjälper, starta om din telefon och försök sedan igen.

Behöver jag internetåtkomst för att hyra en cykel?

Ja, din telefon behöver vara ansluten till internet när du ska låsa upp en cykel. Detta för att vårt system ska veta vem som hyr cykeln.

Går det bra om jag har internet där jag låser upp cykeln men inte där jag ska avsluta resan?

Ja, du behöver endast ha tillgång till internet när du påbörjar resan, du kan sedan låsa cykeln även om du inte har tillgång till internet där du parkerar. 

Jag anser att jag har blivit felaktigt debiterad vid användning utav DigiBikes hyrcyklar, hur ska jag göra nu?

Kontakta oss på info@digibike.se och beskriv situationen så kommer vi tillsammans fram till en lösning, vi är måna om att ha nöjda kunder och erbjuder alltid snabb service.

Jag vill avsluta mitt DigiBike-konto, vem kontaktar jag?

Maila oss på info@digibike.se så hjälper vi dig att avsluta ditt konto.